Providing an Empowering Model of National Solidarity and Cohesion Based on Personality Traits and the School of Haj Qasem

Document Type : Original Article

Author

Assistant Professor of Social Sciences, Faculty of Humanities and Literature, Shahid Bahonar University of Kerman, Kerman, Iran.

10.22103/mhq.2024.23526.1021

Abstract

The aim of the current research is to provide a model of empowerment of solidarity and national cohesion based on the personality characteristics and school of General Qassem Soleimani. The current research was conducted using a qualitative approach and grounded theory method. Based on this, semi-structured interviews were conducted with 30 people in different fields of social sciences, seminary and university scholars, comrades of martyr Soleimani, managers and high-level officials of the province and the people who came to visit the grave of Haj Qasem in Golzar Shohaday-e Kerman. The data were analyzed using a three-step coding method. By analyzing the interviews, the categories related to the personality characteristics of Haj Qasem in creating national solidarity and social cohesion were obtained. The main category extracted from the concepts, Haj Qasem is a symbol of social cohesion and national solidarity, which included seven subcategories: giving priority to the country, personality traits, strong religious spirit, authority, attention to national-religious values, jihadi spirit, populism. Finally, the results of the research showed that Haj Qasem, as a mythical figure, had the role of a part of the cohesion in the society and caused a kind of harmony among all spectrums and forces. Our society today can also try to create national harmony around this personality.

Keywords


آبراهامز، جی. آج. (1973). مبانی و رشد جامعه شناسی. ترجمه حسن پویان (1369)، تهران: انتشارات چاپخش.
پورسعید، فرزاد (1386). گوناگونی و انسجام ملی در جامعه ایران. فصلنامه مطالعات راهبردی، 10(35)، 60-33.
پیرانی، شهره و عزیزی، مرتضی (1399). بررسی تأثیر اسطوره‌های ملی بر وفاق ملی: مطالعه موردی سردار شهید حاج قاسم سلیمانی. دومین همایش بین المللی گام دوم انقلاب اسلامی، مکتب شهید سلیمانی، الگوی تربیت مدیران جهادی تمدن ساز، تهران، دانشگاه امام حسین.
ترنر، جاناتان اچ. (1974). پیدایش نظریه جامعه‌شناسی. ترجمه عبدالعلی لهسایی‌زاده، تهران: چاپ فرهنگ.
تنهایی، حسین ابوالحسن (1390). درآمدی بر مکاتب و نظریه‌های جامعه شناسی. مشهد: نشر مرندیز.
جهان‌بین، فرزاد (1383). امیرالمؤمنین (ع) و رویکرد به حکومت. روزنامه رسالت. 18 مهر.
چلبی، مسعود (1395). جامعه شناسی نظم: تشریح و تحلیل نظری نظم اجتماعی. تهران: نشر نی.
خادم دقیق، امیرهوشنگ؛ فینی زاده بیدگلی، جعفر و رضاییان، مهدی (1395). نقش همبستگی، انسجام و وحدت ملی به عنوان یک ظرفیت اساسی جهت مقابله با جنگ نرم دشمن. فصلنامه امنیت ملی، 6(19)، 142-103.
دورکیم، امیل (2014). درباره تقسیم کار اجتماعی. ترجمه باقر پرهام (1398). تهران: نشر مرکز.
رنجبران، رسول (1399). طراحی الگوی مکتب شهید سپهبد قاسم سلیمانی، با تاکید بر الگوی تربیت کننده مدیران جهادی تمدن ساز در جمهوری اسلامی. دومین همایش بین المللی گام دوم انقلاب اسلامی: مکتب شهید سلیمانی، الگوی تربیت مدیران جهادی تمدن ساز، تهران: دانشگاه جامع امام حسین.
غفاری، غلامرضا (1380). دولت و مشارکت اجتماعی روستائیان در کشورهای در حال توسعه با تاکید بر ایران. اقتصاد کشاورزی و توسعه، 35، 284-257.
قمری، داریوش (1384). همبستگی ملی در ایران. تهران: انتشارات موسسه مطالعات ملی.
محرابی، علیرضا (1387). بررسی و تبیین مؤلفه‌های انسجام ملی. تهران: انتشارات پژوهشکده تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص نظام.
مروت، برزو و باغبانیان، مصطفی. (1390). بررسی نگرش دانشجویان منطقه یازده دانشگاه آزاد اسلامی به اتحاد ملی و انسجام ملی. مطالعات ملی، 12(4)، 114-94.
مقصودی، مجتبی (1381). تحولات قومی در ایران، علل و زمینه‌ها. تهران: انتشارات موسسه مطالعات ملی.
موسوی، سید محمد (1398). مکتب شهید حاج قاسم سلیمانی در دفاع از حریم اهل بیت.  مطالعات بیداری اسلامی، 8(15)، 100-75.
میقاتی، احمد (1390). مؤلفه‌های انسجام ملی در دولت اسلامی. مطالعات دفاعی-استراتژیکی، شماره43.
نامور مطلق، بهمن و عوض پور، بهروز (1398). اسطوره و اسطوره شناسی نزد جوزف کمبل. تهران: مرغام.
Parsons, T., Robert, B. (1955). Family, socialization and interaction process. New York: The Free Press.