Sardar Soleimani School and Revival of Emotional Reason in Defense Ideas

Document Type : Original Article

Authors

1 Associate Professor of Geomorphology, Faculty of Literature and Humanities, Shahid Bahonar University of Kerman, Kerman, Iran.

2 Postdoctoral Graduate of Isfahan University and Shahid Bahonar University of Kerman, Kerman, Iran.

10.22103/mhq.2024.23185.1015

Abstract

One of the questions raised about General Soleimani's defense method is the use of the term school about him. when we talk about school, we are not talking about an individual, but a general strategy in the way of thinking and behavior of a group or organization that follows certain principles. The school cannot be used only in the field of ethics of a person, but the moral principles can be considered as a subset of the components of the school. A person may believe in some principles and follow them, but that person cannot be considered the owner of the school. In cognitive theory, school is a new combination of constant value factors that leads to a new product in the field of thought. Now, we can raise this question, which strategy, thought, behavioral and value style did General Soleimani create, that the term "school" was used for him? Which principles and foundations in General Simani's thought cause innovation in his school? The results of the research project of Haj Qassem Soleimani Research Institute of Shahid Bahonar University , which was carried out using the method and meta-text analysis, show that General Soleimani was able to create a new combination of concepts such as strategic thinking, loving behavior, keeping one's promises and being a reformer. It created concepts. This new combination of concepts created a special thought stream called cognitive product. Finally, this process led to the formation of a new school of thought and behavior of General Soleimani.

Keywords


احمد گیوی، حسن (1367). نگارش فارسی. چاپ اول. تهران: انتشارات وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی.
اصغری، ملیحه (1401). تبیین الگوی مدیریتی شهید سلیمانی در جبهه مقاومت. فصلنامه مطالعات بیداری اسلامی، 11(3)، 199-177 https://www.iabaj.ir/article_169730.html.
انوشه، حسن (1376). فرهنگ نامه ادبی فارسی (دانش نامه ادب فارسی). چاپ اول. تهران: سازمان چاپ و انتشارات.
بانکی‌پورفرد، امیرحسین (1397). شناخت مدیران از منظر والیت. انتشارات حدیث راه عشق.
بهار، محمد تقی (1373). سبک شناسی. چاپ هفتم. تهران، چاپخانه سپهر.
بوداقی، حسین و شادی، سمیرا (1398)، ابعاد، شاخص‌ها و مولفه‌های مدیریت جهادی در فرهنگ غدیر. سومین همایش بین المللی فرهنگ غدیر الگوی مدیریت جهادی.
ترک‌زاده، جعفر (1397). تدوین الگوی مدیریت جهادی مبتنی بر بیانات مقام معظم رهبری. فصلنامه مطالعات راهبردی بسیج، سال بیستم. شماره 75.
تولایی، محمدعلی (1398) شرح دلبری. مؤسسه جوانان استان قدس رضوی، مشهد.
حاجی صادقی، عبدالله (1398). مشرق نیوز. نه ویژگی سردار شهید دل‌ها حاج قاسم سلیمانی. https://www.mashreghnews.ir/news/1051991/%DB%B.
حمیدزاده، محســن (1398). بازنمایی سپاه پاسداران انقالب اســامی در رسانه‌های غربی؛ مطالعه موردی سردار قاسم سلیمانی در شش نشــریه غربی از سال 2010 تا 2015 میلادی. پایان نامه کارشناســی ارشد، دانشــگاه امام صادق (ع)، دانشــکده معارف اسلامی و فرهنگ و ارتباطات.
حیدری، فاطمه (1402). ویژگی‌های شهید حاج قاسم سلیمانی در بیان مقام معظم رهبری (مدظله العالی). نخستین همایش ملی نقش فرهنگ، هنر و رسانه در شناسایی مکتب سردار شهید حاج قاسم سلیمانی.
زندگینامه شهید حاج قاسم سلیمانی از روزهای نخست زندگی تا دیدار معبود (1398). آفتاب نیوز.
سالاری راد، معصومه (1401). شاخص‌ترین اوصاف شهید سردار حاج قاسم سلیمانی بر مبنای آیات قرآن کریم. مطالعات فرهنگی اجتماعی حوزه، 6(12)، 46-27.
سید حسینی، رضا (1387). مکتب‌های ادبی. چاپ پانزدهم، تهران: انتشارات نگاه.
عرفانی‌فر، علی (1399). نقش راهبردی حاج قاسم سلیمانی در شکل‌گیری محور مقاومت و مدیریت توحیدی آن. حکمرانی متعالی. مدرسه حکمرانی شهید بهشتی، 1، 63-79.
عشقی عراقی، مهتاب و خسروی، صفورا (1398) تعیین رابطه بین ابعاد ساختاری، رفتاری و زمینه‌ای مدیریت جهادی جهت تحقق اقتصاد مقاومتی به روش خطی (مطالعه موردی: دانشگاه پیام نور استان مرکزی- مرکز اراک). اولین کنفرانس ملی اقتصاد مقاومتی در اندیشه‌های امام خمینی(ره) و مقام معظم رهبری، دانشگاه پیام نور اراک.
عشقی عراقی، مهتاب؛ خسروی، صفورا و خداداد، مهدی (1398). تعیین ارتباط بین مدیریت جهادی و فرهنگ جهادی با رویکرد استراتژیک و بنیادی. جهان نوین، 2(5)، 1-14.
علیزاده، امین (1394). اصول هیدرولوژی کاربردی. چاپ بیست و هشتم، مشهد، انتشارات آستان قدس رضوی.
قراباغی، میثم و ازگلی، محمد (1399). واکاوی سبک رهبری سردار سلیمانی الگوی متعالی رهبری خدمتگزار. مدیریت اسلامی، 28(4)، 199-113 https://journals.ihu.ac.ir/ article_205889.html.
قلیزاده، مجید (1399). هجر حبیب . ویژه نامه تسنیم به مناسبت اولین سالگرد شهادت سردار حاج قاسم سلیمانی و یارانش. خبرگزاری تسنیم.
کریمی، ابوالفضل (1400). نقش جمهوری اسلامی ایران در هویت بخشی به مجموعه امنیتی محور مقاومت. ص۳ و ۵؛
گروه محتوایی مؤسسه جوانان آستان قدس رضوی (1399). مکتب سلیمانی (مروری بر آنچه حاج قاسم را سلیمانی کرد). مشهد. انتشارات موسسه خدمات مشاوره‌ای و پژوهش های اجتماعی آستان قدس رضوی.
مقیمی، سید محمد (1399). رهبری اخلاص مدار، جوهره مکتب سردار سلیمانی. مجله مدیریت اسلامی، 28(4)، 92-33 https://journals.ihu.ac.ir/article_205894.html.
مکارم شیرازی، ناصر (1399). پیام تصویری حضرت آیت الله مکارم شیرازی به دومین همایش بین‌المللی گام دوم انقالب اسلامی: مکتب شهید سلیمانی؛ الگوی تربیت مدیران جهادی به آدرس اینترنتی http://www.ihu.ac.ir/index.jsp?fkeyid=&siteid=1&pageid=134&newsview=1816.
منوچهر. (1402). فلسفه در ایران باستان: آغاز و انجام. گفت و گو با اشک دالن. اطلاعات خکمت و معرفت، 18(۱)، ۴۲-۴۸.
موسوی، سید محمد (1398). مکتب شهید حاج قاسم سلیمانی در دفاع از حریم اهل بیت. مطالعات بیداری اسلامی، 8(1)، 100-75 https://www.iabaj.ir/article_121683.html.
میرصادقی، میمنت (1368). شناخت مکتب‌های ادبی: مکتب ادبی چیست؟ چیستا، 2(59)، 621-618.
یوسفی، غلامحسین (1397). نقش شهدای مدافع حرم بر همگرایی منطقه‌ای. مطالعات راهبردی جهان اسلام، 19(4)، 184-143 https://www.magiran.com/paper/2011838.
References
Haug, M. (1862). Essays on the sacred language, writings and religion of the Parsees. Bombay: Bombay Gazette Press, Available from: https://books.google.com/books?id=eW8IAAAAQAAJ&printsec=frontcover&source =gbs_ge_summary_r&cad=0#v=onepage&q&f=false.
Rorty, R. (1982). Consequences of pragmatism, Minneapolis: University of Minnesota Press, https://sites.pitt.edu/ ~rbrandom/Courses/Antirepresentationalism%20(2020)/Texts/Rorty%20CP%20Introduction.pdf.