1
دانشجوی دکتری گروه روانشناسی، واحد کرمان، دانشگاه آزاد اسلامی، کرمان، ایران.
2
استادیار گروه روانشناسی، واحد کرمان، دانشگاه آزاد اسلامی، کرمان، ایران.
10.22103/mhq.2025.25869.1033
چکیده
هدف اصلی این پژوهش، طراحی الگویی پرورشی مبتنی بر ابعاد تربیت جهادی ـ سیاسی در مکتب شهید حاج قاسم سلیمانی با رویکرد تقویت برنامههای پرورشی در مدارس دوره متوسطه است. با توجه به خلأ موجود در محتوای پرورشی مدارس و ناتوانی آن در ایجاد پیوند میان نیازهای واقعی نوجوانان و اهداف بلندمدت نظام آموزشی، ضرورت بازاندیشی در این حوزه بیش از پیش احساس میشود. از این منظر، مکتب شهید سلیمانی بهعنوان نمونهای عینی از تربیت جامع، میتواند الگویی مناسب برای پاسخگویی به این نیاز باشد. این پژوهش از نوع کیفی و در چارچوب پارادایم تفسیرگرایی انجام شد. جامعه آماری شامل کلیه سخنرانیها و دستنوشتههای شهید حاج قاسم سلیمانی بود که در مجموع ۲۲ نمونه گردآوری شد. دادهها از طریق روش کتابخانهای و تحلیل اسنادی جمعآوری و سپس با استفاده از روش تحلیل مضمون مورد بررسی قرار گرفتند. در فرآیند تحلیل، ۱۳۵ مضمون پایه استخراج و با تجمیع آنها ۱۳ مضمون سازمانیافته شناسایی گردید. در نهایت، دادهها در قالب سه مضمون فراگیر تلفیق شد که به ترتیب ابعاد و مؤلفههای مکتب تربیتی ـ سیاسی حاج قاسم سلیمانی را در قالب یک الگو تبیین میکنند. نتیجه این تحقیق بیانگر آن است که نهادینهسازی تربیت جهادی ـ سیاسی در برنامههای پرورشی مدارس متوسطه، نه تنها زمینهساز شکلگیری هویت اصیل و پایدار در دانشآموزان است، بلکه میتواند سپری مؤثر در برابر تهدیدهای فرهنگی و سیاسی دشمنان فراهم آورد.
شریف زاده, مژگان و اندیمشند, ویدا . (1403). الگوی تربیت جهادی ـ سیاسی نوجوانان بر اساس مکتب حاج قاسم سلیمانی به منظور تقویت برنامه پرورشی مدارس دوره متوسطه. فصلنامه مکتب درس آموز حاج قاسم سلیمانی, 1(1), 13-38. doi: 10.22103/mhq.2025.25869.1033
MLA
شریف زاده, مژگان , و اندیمشند, ویدا . "الگوی تربیت جهادی ـ سیاسی نوجوانان بر اساس مکتب حاج قاسم سلیمانی به منظور تقویت برنامه پرورشی مدارس دوره متوسطه", فصلنامه مکتب درس آموز حاج قاسم سلیمانی, 1, 1, 1403, 13-38. doi: 10.22103/mhq.2025.25869.1033
HARVARD
شریف زاده, مژگان, اندیمشند, ویدا. (1403). 'الگوی تربیت جهادی ـ سیاسی نوجوانان بر اساس مکتب حاج قاسم سلیمانی به منظور تقویت برنامه پرورشی مدارس دوره متوسطه', فصلنامه مکتب درس آموز حاج قاسم سلیمانی, 1(1), pp. 13-38. doi: 10.22103/mhq.2025.25869.1033
CHICAGO
مژگان شریف زاده و ویدا اندیمشند, "الگوی تربیت جهادی ـ سیاسی نوجوانان بر اساس مکتب حاج قاسم سلیمانی به منظور تقویت برنامه پرورشی مدارس دوره متوسطه," فصلنامه مکتب درس آموز حاج قاسم سلیمانی, 1 1 (1403): 13-38, doi: 10.22103/mhq.2025.25869.1033
VANCOUVER
شریف زاده, مژگان, اندیمشند, ویدا. الگوی تربیت جهادی ـ سیاسی نوجوانان بر اساس مکتب حاج قاسم سلیمانی به منظور تقویت برنامه پرورشی مدارس دوره متوسطه. فصلنامه مکتب درس آموز حاج قاسم سلیمانی, 1403; 1(1): 13-38. doi: 10.22103/mhq.2025.25869.1033